مقالات


ایجاد انگیزه موضوع مهمی است و می‌تواند به فرایند مطالعاتی و تحصیلی شما جهت داده و حرکت شما را سریع‌تر کند؛ اما مطمئناً مهم‌تر از ایجاد انگیزه، حفظ انگیزه است؛ یعنی یکی از مشکلاتی که معمولاً دانشجویان در حین مطالعات دارند این است که انگیزه ایجاد می‌شود اما حفظ انگیزه به مراتب سخت‌تر از ایجاد انگیزه است.


مفهوم انگیزه


برای انگیزه تعاریف متعددی وجود دارد. تعریفی آکادمیک که در مورد انگیزه وجود دارد این است که انگیزه یک نوع نیرو است. این نیرو یک نوع نیروی ذهنی است و باعث می‌شود افراد به گونه‌ی خاصی رفتار کنند. باعث می‌شود رفتار فردA  با رفتار فرد B متفاوت باشد. پس باید این را ابتدا در نظر بگیریم که انگیزه یک موضوع ذهنی است. چیزی عینی نیست که شما بتوانید به راحتی به دست بیاورید یا قابل کپی‌برداری باشد. انگیزه ذهنی است و در هر فرد نسبت به دیگری متفاوت است. پس ادعاهایی مبنی بر این‌که ما می‌توانیم به شما انگیزه بدهیم یا انگیزه‌ی خودمان را به شما تلقین کنیم اشتباه است. افرادی که به شما انگیزه می‌دهند، توانسته‌اند انگیزه‌ی شما را زیادتر کنند، نه این‌که در شما ایجاد انگیزه کنند. ایجاد انگیزه یک امر کاملاً فردی، ذهنی و ذاتی است و اکتسابی نیست.


انگیزه چه‌طور به وجود می‌آید؟


انگیزه معمولاً بر اساس نیازی که ارضا نشده است، ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر، افراد معمولاً در برهه‌های مختلفی از زندگی‌شان دچار نیازهای متفاوتی می‌شوند که این نیازها در ابتدا ارضانشده هستند. این نیاز ارضانشده معمولاً در افراد ایجاد تنش یا به سخن بهتر یک نوع دغدغه‌ی ذهنی می‌کند. فرد برای این‌که بتواند از این دغدغه‌ی ذهنی رهایی پیدا کرده یا تنش آن را کم‌تر کند، در خود ایجاد انگیزه می‌کند. انگیزه یک نیروی محرک در فرد ایجاد می‌کند و این نیروی محرک باعث می‌شود که فرد به رفتاری دست بزند و کاری انجام دهد.


همان طور که می‌دانید عامل به وجود آمدن انگیزه، یک نیاز است؛ نیازی که ارضا نشده و افراد مختلف نیز طبیعتاً نیازهای متفاوت، سطوح مختلف نیازها و درجات مختلفی از ارضانشدگیِ نیازهای‌شان دارند.


نکته‌ی مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که این نیاز ارضانشده فردی است و کسی نمی‌تواند آن را به شما القا کند. اگر فکر می‌کنید که انگیزه‌ی شما اکتسابی از نظرات جامعه و افراد پیرامون شماست، مطمئن باشید آن انگیزه نیست، یک نوع فشار است. نوعی فشار که طبیعتاً ایجاد انگیزه نمی‌کند.


 قبل از این‌که انگیزه را برای خودتان تعریف کنید و فکر کنید که این شرایطی که شما در آن قرار دارد، شرایطی است که در شما ایجاد انگیزه می‌کند، حتماً آن نیاز ارضانشده را برای خودتان مشخص کنید. آن نیاز ارضانشده فردی و ذهنی است و کسی نمی‌تواند آن را به شما دیکته یا تحمیل کند.

بعد از این‌‌که انگیزه را در خودتان ایجاد کردید حتماً لحظاتی را که در آن قرار دارید بنویسید؛ یعنی جمله‌ای را داشته باشید که بیانگر حالات روحی شما باشد و آن را همیشه به همراه داشته باشید. این باعث می‌شود که انگیزه‌ای که در شما ایجاد شده، پایدار بماند.

کنکور,کنکور آسان است,کنکور برتر,کنکور نیوز,کنکور آسان,کنکور اسان است,کنکور آسان,مشاوره کنکور,انتشارات گیلنا,استاد حسین استاد,استاد,درس خواندن آسان است

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

مقالات
آشنایی با روشهای صحیح مطالعه در آزمون آنلاین ( بخش چهارم )

آشنایی با روشهای صحیح مطالعه در آزمون آنلاین ( بخش چهارم )   مرحله ی تفکر: در مرحله تفکر، با فکر کردن به آموخته های خود، به آن ها مفهوم می دهیم. همچنین با معنا بخشی به متون خوانده شده، به تثبیت حافظه کمک می کنیم. به عنوان مثال بین …

مقالات
آشنایی با روشهای صحیح مطالعه در آزمون آنلاین ( بخش سوم )

آشنایی با روشهای صحیح مطالعه در آزمون آنلاین ( بخش سوم ) نکات مطالعه برای کنکور – روش مطالعه پس ختام ( PQ4R) یکی از روش های صحیح مطالعه برای کنکور، روش مطالعه پس ختام ( PQ4R) است. این روش یکی از روش های مطالعه موثر، جهت افزایش بازدهی است. …

تماس با خط 1
تماس با خط 2